Zdrowie w ciąży – czy spodziewając się dziecka, trzeba zarzucić całą aktywność fizyczną?

Obecnie panuje moda na bycie „fit mamą”, co doprowadza do tego, że kolejne panie spędzają całą ciążę ćwicząc na siłowni lub w inny sposób dbając o swoją kondycję. Jeśli z podziwem patrzysz na takie kobiety i również chcesz postawić na aktywność fizyczną (która ma przecież wiele zalet), skonsultuj swój pomysł z lekarzem prowadzącym i posłuchaj tego, co mówi ci twój organizm.

Każda z nas jest inna

Najgorszym problemem w kwestii ulegania modom jest to, że pomija się często ważny aspekt dostosowania tej mody do siebie, swoich możliwości i potrzeb. Jeśli modne są spódnice mini, ale ty masz znaczną nadwagę, lepiej będzie pozostawić trend dla tych szczuplejszych. Tak samo wygląda sytuacja ze spędzaniem ciąży aktywnie. W dużym skrócie, jeśli jesteś wysportowana, ciągle ćwiczysz, biegasz, lubisz korzystać z siłowni i nie boisz się wysiłku, nie musisz rezygnować ze swoich przyzwyczajeń oczekując na dziecko. Jeśli jednak chcesz dopiero zacząć ćwiczyć, skorzystaj aktywności zalecanej ciężarnym, a przyjemności takie jak siłownia w ciąży pozostaw bardziej aktywnym paniom. Możesz bowiem łatwo przeforsować swój organizm, gdyż np. nadmiernie uprawiany sport w ciąży może przyczynić się do pogorszenia nastroju lub nawet zagrożenia poronieniem czy przedwczesnym porodem.

Wybór: chcę spędzić ciążę aktywnie

Podsumowując, aktywność fizyczna w ciąży jest bardzo dobra, pod warunkiem dostosowania jej poziomu do swoich możliwości. Każda mądra przyszła mama skonsultuje swoje plany z lekarzem prowadzącym ciążę. Wykonanie wszystkich niezbędnych badań, tzw. bilansu zdrowotnego kontrolującego zdrowie w ciąży, pozwoli uzyskać pełny obraz tego, co dzieje się w organizmie. Jeśli nie ma przeciwwskazań, warto systematycznie wdrażać różne ćwiczenia do swojego codziennego harmonogramu. Jest to tak samo istotne, jak właściwe odżywianie w ciąży, bo wpływa korzystnie na przebieg całego okresu aż do rozwiązania. Uważa się, że dzięki podjęciu różnych rodzajów aktywności fizycznej można przygotować swój organizm do wysiłku związanego z porodem. Zwiększanie wytrzymałości ciała pozwoli też lepiej znieść ostatnie dni ciąży, jak również zniwelować wiele nieprzyjemnych objawów, jak bóle kręgosłupa, osłabienie, wahania nastroju.

Zalecana aktywność fizyczna

Dla większości mam siłownia w ciąży może będzie zbyt dużym wysiłkiem, ale zalecane jest podjęcie np. systematycznych ćwiczeń we własnym domu. Jaki sport można uprawiać w ciąży? Możliwości jest wiele, zdecydowanie warto jednak odrzucić pomysł o jeździe konnej, ćwiczeniach siłowych, różnych sportach kontaktowych i urazowych, przy których możliwe jest doznanie kontuzji. Polecane wybory to bieganie w ciąży, joga, ćwiczenia gimnastyczne, pilates i pływanie. Można też skorzystać z różnych gotowych zajęć dla kobiet spodziewających się dziecka. Proponowane są tam wspólne spacery w ciąży, ćwiczenia na sali z użyciem np. dużych miękkich piłek, elementy medytacji itd.

Pamiętaj o kilku ważnych sprawach

Jeśli przyjmujesz jakiekolwiek suplementy w ciąży, regularnie wykonuj badania krwi, żeby w razie czego móc szybko reagować – niedobór lub nadmiar niektórych składników połączony z wdrożeniem aktywności fizycznej może być bowiem bardzo szkodliwy dla zdrowia dziecka. Jeśli ćwiczysz regularnie, zachowaj odpowiedni porządek ćwiczeń (z rozgrzewką), jak również pamiętaj o systematyczności i kontrolowaniu swojego stanu u lekarza prowadzącego.