Mama po porodzie – co należy wiedzieć o połogu?

Wiele mówi się o tym, jak kobiety powinny dbać o siebie w ciąży. Co robić, czego nie robić, jak powinna wyglądać ich dieta. Prawda jednak jest taka, że późniejszy połóg, a więc czas bezpośrednio po narodzinach dziecka, który zazwyczaj trwa kilka tygodni, jest pomijany i traktowany trochę po macoszemu. Nie mówi się, z czym się on wiąże, czego można się podczas niego spodziewać, a co się z tym łączy, później się okazuje, że świeżo upieczone mamy, niejednokrotnie są zaskoczone całą sytuacją. Dlatego warto próbować jak najwięcej na ten temat rozmawiać z lekarzem, ponieważ czas połogu jest bardzo ważny, to właśnie w tym okresie, organizm młodej mamy musi dojść do siebie po trudach ciąży i porodu, jednocześnie przyzwyczaić się do zmian, które zaszły w jego życiu.

Co można jeść w połogu?

Trzeba tutaj pamiętać o dwóch rzeczach, z jednej strony, świeżo upieczona mama jest osłabiona, więc musi się odpowiednio odżywiać, aby mieć siły zajmować się dzieckiem. Z drugiej strony trzeba uważać na to co się je, zwłaszcza jeżeli karmi się dziecko piersią, tak aby mu nie zaszkodzić. Co więcej, nawet jeśli mama decyduje się na mleko modyfikowane i tak musi uważać, aby jeść zdrowo i nie dopuścić do zaparć, bo może się okazać, że będzie jej ciężko się wypróżnić, ze względu na świeże rany po porodzie, czy to naturalnym, czy po cesarce. Dlatego właśnie dieta w połogu musi być odpowiednio przeanalizowana, tak aby mieć pewność, że będzie ona lekkostrawna i nie będzie powodowała wzdęć. Warto też dopilnować, aby taka dieta w połogu nie zawierała produktów, które mogą uczulić dziecko, albo źle wpływać na pracę jego układu pokarmowego. To właśnie sprawia, że dieta w połogu po cesarce, jak i taka po porodzie naturalnym, powinna obfitować w drobiowe szynki, ziemniaki, trochę nabiału, a także jak najmniej przetworzone produkty. Ważne będzie też to, aby przez cały połóg dieta była stopniowo rozszerzana. Chodzi o to, aby jeść mało i stopniowo, tak aby wiedzieć, co w razie czego szkodzi dziecku, ale też po czym same mamy gorsze trawienie, bo może się okazać, że po ciąży te kwestie trochę się zmienią. Dlatego też warto stopniowo, raz na kilka dni dokładać nowe rzeczy, a także warto pilnować, aby zbytnio się nie objadać, bo to może prowadzić do uczucia ciężkości i pojawiających się zaparć, co z pewnością nie będzie przyjemnym uczuciem. Jeśli nie mamy pewności odnośnie tego, co możemy jeść w połogu, to zawsze można o to zapytać lekarza, albo położną, która przyjdzie w pierwszych dniach po powrocie ze szpitala.
Im więcej będziemy wiedzieli na ten temat, tym z pewnością łatwiej będzie nam dobrać do siebie odpowiednią dietę. Zawsze też o pomoc możemy poprosić dietetyka, który powie nam, na co powinniśmy uważać, tak abyśmy miały pewność, że nie zaszkodzimy ani sobie, ani swojemu dziecku, zwłaszcza jeżeli będziemy je karmić piersią. Ale nawet korzystając z mleka modyfikowanego, musimy się odpowiedni odżywiać, aby mieć siły do zajmowania się dzieckiem. Dlatego też tak ważne jest to, ile jeść i czego, aby było zdrowo, ale też żeby zaspokajało potrzeby organizmu.